Vikoja ja tuunausta

Tarinaa tyyppivioista, heikkouksista ja ”parannuksista”

Honda X4 on perusrakenteeltaan hyvin kestävä moottoripyörä, alunperin matalahko viritysaste ja huippukierrokset lupaavat luotettavia kilometrejä moottoritekniikan puolesta. Tätä pyörää ajetaan enemmän väännöllä kuin kierroksilla. Jotakin parannettavaa on kuitenkin jäänyt, japanilainen insinöörikin lienee vain ihminen 😉

Jännitteensäätimen rikkoutuminen on yleisin selvä tyyppivika, tämä osa saattaa hajota 30-50000 km välein. Rikkoutuessaan tämä pahimmmassa tapauksessa tuhoaa myös mittariston ja/tai moottorinohjauselektroniikan. Hyvällä onnella vain akku kiehuu kuivaksi. Säädin ”käy kuumana” normaalisti toimiessaan ja se on takakatteen sisällä, jossa ei jäähdytysilma juurikaan kierrä. Rikkoutumista on pyritty estämään tekemällä tuuletusaukkoja katteeseen tai säätimen siirrolla pois katteen sisältä. Myös tietokoneen tuulettimia on lisätty jäähdytyselementin päälle lämpötilaa alentamaan. Koska kyseisen osan kuumeneminen johtuu sen toimintaperiaatteesta edellämainitut keinot eivät korjaa itse ”vikaa”. Oikosulkevan säätimen tilalle voi vaihtaa hakkuriperiaatteella toimivan, tällainen säädin ei kuumene juurikaan ympäristöään lämpimämmäksi kun alkuperäisen pintalämpötila on helposti 60-70 astetta. Jännitteensäätimiä saa tilattua edullisesti Kiinasta, tai vaihtoehtona esim DZE säädin jos haluaa investoida ”merkkituotteeseen”

 

Jäähdytinkennostojen vuotoja on ilmennyt jonkin verran. Tosin tämä ei ole kovin yleinen vaiva. Ajokilometrien ja ongelman välisestä riippuvuudesta ei ole tilastoja. Vaihtoehtoisia kuparisia jäähdyttimiä saa tilauksesta, tämän mallin kennosto on hieman paksumpi kuin alkuperäinen ja sen päädyt ovat kulmikkaammat. Jäähdytin sopii kuitenkin alkuperäiselle paikalle ja kiinnikkeisiin. Originaalin alumiinikennoston korjaus on myös vaihtoehto, tässä tapauksessa yhteyshenkilömme on Ahti. Hänellä on 2kpl valmiiksi korjattuja mustia kennostoja varastossa.

Kaasuttimien kalvojen on rikkoutumisia on alkanut esiintyä viime vuosina. Nähtävästi aika tekee tehtävänsä…

Pelkkää kumikalvoa ei saa alkuperäisvaraosana vaan koko luistin hankinta on edessä, hintaan 150-180 Euroa kappale. Vaihtoehtoinen korjaustapa on vaihdattaa tarvikekalvot vanhoihin luisteihin, Viton ® kumikalvot kestävät 95E10 bensiiniä. Tästä vaihtoehdosta lisätietoja Juhalta.

Polttoainesäiliön tilavuus yhdistettynä korkeahkoon kulutukseen rajoittaa toimintasäteen noin 200 kilometriin. Yleisimmät parannuskeinot tähän ovat lisätankin rakentaminen takakatteen/satulan alle tai alkuperäisen tankin levittäminen. Osassa lisätankkeja on erillinen täyttökorkki satulan alla, osa täytettän oikean tankin kautta. Tankkia levitettäessä kannattaa lisätä liitännät tankinpuoliskojen välistä yhdysletkua varten. Näin myös oikeanpuoleiseen alataskuun jäävä bensiini saadaan hyötykäyttöön. Tankin uusi tilavuus on noin 20 litraa.

Jousitus on alunperin löysä. Etujousien vaihto progressiivisiin ja jäykempiin korjaa tilannetta. Myös takaiskunvaimentimille löytyy useita vaihtoehtoja, sekä vaimennuksen säädöillä että ilman. Molemmat jousitusmuutokset vaikuttavat selvästi ajo-ominaisuksiin.

Vastapainoksi näille vähäisille epäkohdille tulee todeta, että läpi koko kierrosalueensa vahvasti vääntävänä kone tuntuu tehokkaammalta mitä ilmoitetaan ja yleiset ajo-ominaisuudet ovat koko ja paino huomioiden hyvinkin kohdallaan.

Hyvän alaväännön mahdollistama ja polttoainetalouden parantamiseen tähtäävä melko yleinen muutos on eturattaan vaihto yhtä hammasta suuremmaksi ( 18->19 ). Sopivia rattaita ovat esimerkiksi JTF1180-19 tai Ognibene 7132-19 silent. Molemmat ovat tasapaksuja (keskiosan levennys puuttuu) joten rattaan alle pitää lisätä prikka ketjulinjan oikean asennon säilyttämiseksi. Ognibenen tuotteessa on sivuilla samantyyppiset vaimennuskumit kuin alkuperäisessä Hondan rattaassakin. Sunstar 512-19 ratas on rakenteeltaan täysin samanlainen kuin alkuperäinen (ei tarvitse prikkoja), mutta näitä ei ole kovin helppo löytää Suomesta.