Vikoja ja tuunausta

Tarinaa tyyppivioista, heikkouksista ja ”parannuksista”

Honda X4 on perusrakenteeltaan hyvin kestävä moottoripyörä, alunperin matalahko viritysaste ja huippukierrokset lupaavat luotettavia kilometrejä moottoritekniikan puolesta. Tätä pyörää ajetaan enemmän väännöllä kuin kierroksilla. Jotakin parannettavaa on kuitenkin jäänyt, japanilainen insinöörikin lienee vain ihminen ;-)

Jännitteensäätimen rikkoutuminen on yleisin selvä tyyppivika, tämä osa saattaa hajota 30-50000 km välein. Rikkoutuessaan tämä pahimmmassa tapauksessa tuhoaa myös mittariston ja/tai moottorinohjauselektroniikan. Hyvällä onnella vain akku kiehuu kuivaksi. Säädin ”käy kuumana” normaalisti toimiessaan ja se on takakatteen sisällä, jossa ei jäähdytysilma juurikaan kierrä. Rikkoutumista on pyritty estämään tekemällä tuuletusaukkoja katteeseen tai säätimen siirrolla pois katteen sisältä. Myös tietokoneen tuulettimia on lisätty jäähdytyselementin päälle lämpötilaa alentamaan. Koska kyseisen osan kuumeneminen johtuu sen toimintaperiaatteesta edellämainitut keinot eivät korjaa itse ”vikaa”. Oikosulkevan säätimen tilalle voi vaihtaa hakkuriperiaatteella toimivan, esimerkiksi malli Silent Hektik R4142 on suosittu. Tällainen säädin ei kuumene juurikaan ympäristöään lämpimämmäksi, kun alkuperäisen pintalämpötila on 60-70 astetta.

Ohessa joitakin erityisesti R4142 -säädinmallia koskevia asennus- ja käyttöohjeita.  Säätimen kiinnitysreikien väli poikkeaa alkuperäisestä, joten uuden kiinityspellin tekeminen on tarpeen. Kytkentä:  vanhemman mallisarjan säätimissä olevat liittimet ovat erilaiset kuin X4:ssa, joten joko johtosarjan tai säätimen liitin on muutettava. Uusinta versiota voi saada sopivalla liitmelläkin.
Säätimen 3 keltaista johtoa kytketään laturilta tuleviin 3:een johtoon (järjestyksellä ei ole merkitystä). Punainen johto vedetään suoraan akun plusnapaan ja sininen johto miinusnapaan. Viimeinen, ohut musta, johto kytketään vapaavalintaiseen pisteeseen jossa on +12V jännite pyörän ollessa käynnissä, esimerkiksi rekisterikilven valon + -johtoon. Tämä toimii latauksen referenssijännitteenä. Mikäli johtimia pitää jatkaa, akulle menevien johtojen tulee olla 2,5 ja muiden 1,5 neliömillimetrin vahvuista johdinta. Akulle menevien johtimien varustamista sulakkeilla ei suositella ja muutenkin liitokset tulee tehdä huolellisesti niin ettei kytkentähäiriöitä/katkoksia pääse syntymään, sillä kontaktin pätkiminen voi tuhota tämän säätimen. Säätimessä on ohuen mustan johtimen vieressä referenssijännitteen säätöruuvi. Tähän ei normaalisti tarvitse koskea, se on tehtaalla valmiiksi asetettu 14,3 – 14,5 volttiin. Ruuvin voi suojata esim. tipalla neutraalia silikonimassaa, jos säädin asennetaan paikaan jossa se on roiskeille alttiina. Käytettäessä ulkopuolista laturia (esim. ylläpitolaturi talvella) tulee akku aina irroittaa (vähintään + -napa), sillä laturityypistä riippuen mahdollinen ylijännite voi aiheuttaa säätimen rikkoutumisen. Myös akun irroittaminen moottorin käydessä voi tuhota säädinelektroniikan.

Ylläolevan kirjoittamisen jälkeen Silent Hektik on julkistanut mallin J4142, joka on muuten vastaava kuin edellämainittu paitsi siitä puuttuu referenssijännitejohdin (musta johto, latausjänniteen tarkkailu tapahtuu tässä suoraan akun navoilta) ja sininen ja punainen johto ovat kahdennetut. Myös tämä malli sopii X4:een ja kytkemisen suhteen sama yleisohjeistus R-mallin kanssa pätee edelleen. J-mallia saa erilaisilla liitinvaihtoehdoilla, esimerkiksi A = ilman liittimiä, C = Hondan originaalia vastaava liitin (Tämä on hyvä vaihtoehto jos pyörän laturilta tulevan johdon liitin on vielä hyväkuntoinen) ja D = vedenpitävä ”Delphi” liitin (jonka vastakappaleita saa autotarvikeliikkeistä).

 

Jäähdytinkennostojen vuotoja on ilmennyt jonkin verran. Tosin tämä ei ole kovin yleinen vaiva. Ajokilometrien ja ongelman välisestä riippuvuudesta ei ole tilastoja. Vaihtoehtoisia kuparisia jäähdyttimiä saa tilauksesta, tämän mallin kennosto on hieman paksumpi kuin alkuperäinen ja sen päädyt ovat kulmikkaammat. Jäähdytin sopii kuitenkin alkuperäiselle paikalle ja kiinnikkeisiin. Originaalin alumiinikennoston korjaus on myös vaihtoehto, tässä tapauksessa yhteyshenkilömme on Ahti. Hänellä on 2kpl valmiiksi korjattuja mustia kennostoja varastossa.

Kaasuttimien kalvojen on rikkoutumisia on alkanut esiintyä viime vuosina. Nähtävästi aika tekee tehtävänsä…

Pelkkää kumikalvoa ei saa alkuperäisvaraosana vaan koko luistin hankinta on edessä, hintaan 150-180 Euroa kappale. Vaihtoehtoinen korjaustapa on vaihdattaa tarvikekalvot vanhoihin luisteihin, Viton ® kumikalvot kestävät 95E10 bensiiniä. Tästä vaihtoehdosta lisätietoja Juhalta.

Polttoainesäiliön tilavuus yhdistettynä korkeahkoon kulutukseen rajoittaa toimintasäteen noin 200 kilometriin. Yleisimmät parannuskeinot tähän ovat lisätankin rakentaminen takakatteen/satulan alle tai alkuperäisen tankin levittäminen. Osassa lisätankkeja on erillinen täyttökorkki satulan alla, osa täytettän oikean tankin kautta. Tankkia levitettäessä kannattaa lisätä liitännät tankinpuoliskojen välistä yhdysletkua varten. Näin myös oikeanpuoleiseen alataskuun jäävä bensiini saadaan hyötykäyttöön. Tankin uusi tilavuus on noin 20 litraa.

Jousitus on alunperin löysä. Etujousien vaihto progressiivisiin ja jäykempiin korjaa tilannetta. Myös takaiskunvaimentimille löytyy useita vaihtoehtoja, sekä vaimennuksen säädöillä että ilman. Molemmat jousitusmuutokset vaikuttavat selvästi ajo-ominaisuksiin.

Vastapainoksi näille vähäisille epäkohdille tulee todeta, että läpi koko kierrosalueensa vahvasti vääntävänä kone tuntuu tehokkaammalta mitä ilmoitetaan ja yleiset ajo-ominaisuudet ovat koko ja paino huomioiden hyvinkin kohdallaan.