Äänenvaimentimen rakennetutkielma

sekä vaimennusvillan vaihto-ohje

 

Tämä ohje pätee absorptiovaimentimiin, joissa vaimennusmateriaalina on ”villa”.
Vaihtoehtoinen vaimentimen toteutusperiaate on kammiovaimennin, jossa vaimennus tapahtuu kierrättämällä pakokaasuja vaimentimen sisällä olevissa osastoissa.

Absorptiovaimentimen sisällä on (RST-reikäpellistä tehty) putki, esimerkkitapauksessa putken sisähalkaisija on 54mm ja pituus on 360mm. Putken toista päätä on hieman levitetty, että se menee tämän vaimentimen sisäänmenopäässä olevan kartio-osan päälle pohjaan saakka.
Reikäputki on hitsattu/niitattu kiinni päätykappaleeseen, jossa on putken halkaisijaa vastaava kiinnityskaulus sekä DB-killer.

Vaimentimen kuoren päädyssä on ”sakaramainen” avaus sekä päätykappaleessa avausta vastaava lukitusrengas, jossa on M5 mutterit. Kuoren avauksen kautta on mahdollista irrottaa sisältä takimmainen päätykappaleen/huilun kiinnike, keskimmäinen laippa (jossa 32mm putki/reikä) sekä ensimmäinen laippa, (4x 18mm ja 1x 32mm reiät) Ensimmäinen laippa on kiinni sisäänmenokartiossa, kartion katkaisu tapahtuu vaimentimen sisäänmenopuolelta 48mm aukkoporalla.

Kuoren päädyn sakaroiden toinen reuna on taivutettu sisäänpäin. Vaimenninta kootessa päätykappale lukitusrenkaineen (renkaan kiinnitysruuvit, 5xM5, on tässä vaiheessa löysällä) työnnetään paikoilleen ja sitä kierretään, kunnes lukitusrenkaan sakarat vastaavat näihin stoppareihin ja sitten kiristetään ruuvit.
Reikäputken ympärillä on tiheä metalliverkko, jonka päälle on kierretty tiukasti vaimenninvillaa/mattoa. Villan paikallaan pysyminen on varmistettu verkolla ja rautalangalla.

Vaimennusvillan vaihto tapahtuu löysäämällä kiinnitysruuvit, kiertämällä päätykappaletta kunnes sakarat osuvat aukkokohtiin ja vetämällä sisäosa ulos. Uusi vaimennusmateriaali ja kokoaminen edellä mainitulla tavalla.